0800 165 000

TEE RYHTILIIKE
NAPIN PAINALLUKSELLA!

Onko mielenkiintoinen työ vienyt kaiken huomiosi? Kahvikin ehti jäähtyä, eikä tietokoneen äärestä ole tullut liikuttua mihinkään moneen tuntiin. Ei liene ihme, että yläkroppa jumittaa ja kipuilee. Onneksi huonoon ergonomiaan on ratkaisuja.

Aloita helposti tarkkailemalla työasentoasi. Yleisimpiä toimistotyön virheitä ovat pitkäaikainen istuminen, kumarat asennot, kiertyminen ja taipuminen sekä käsien kohoasennot. Lisäksi yksipuoliset toistoliikkeet esimerkiksi hiirikädellä aiheuttavat staattista kuormitusta. Pistely, puutuminen, kipu ja turvotus ovat liian monelle suomalaiselle tuttuja oireita.

TEE ITSELLESI HYVÄ TYÖ JA TARKASTA TYÖASENTOSI

Ergonomiaan voit vaikuttaa itsekin kiinnittämällä aktiivisesti huomiota asentoosi. Työpäivän aikana kannattaa nousta välillä jaloittelemaan ja sähköpöytä mahdollistaa tärkeän vaihtelun istumisen ja seisomisen välillä. Kuvasta löydät hyvän työasennon nyrkkisäännöt. Kun painat ne mieleesi ja tarkistat asentosi säännöllisesti, tulee siitä sinulle hyvä tapa.



TYÖPISTEESI HYVÄNTEKIJÄT

Pelkkä ryhdin kohennus ei kuitenkaan aina riitä, vaan käytössäsi olevat työvälineet ovat tärkeässä roolissa. Kiinnitä huomiota myös valaistukseen.

Riittävän iso korkeussäädettävä työpöytä tarjoaa tilaa papereille ja työvälineille sekä mahdollistaa työasennon vaihtelun istuvasta seisovaan. Hexaplanin sähköpöydät nostavat sinut seisomaan napin painalluksella. Suosituin malli on sähköpöytä Classic Basic, jonka saat aina edulliseen hintaan.  Tutustu Classic Basic -sähköpöytään >>

Joustava työpistematto lisää ergonomiaa seisomatyöpisteessä ja ennaltaehkäisee seisomisen aiheuttamia rasituksia. Pehmeän maton päällä jalatkaan eivät väsy niin helposti. Tutustu työpistemattoihin >>

Hyvässä työtuolissa ristiselkä on tuettu ja selkänoja joustaa hieman. Oletko jo koettanut satula- sekä muita balanssi- tai tukituolia? Löydä itsellesi paras tuoli >>


SÄHKÖPÖYDÄLLÄ SELKÄ SUORAKSI JA VERI KIERTÄMÄÄN 

Kun pidät jokainen työpäivä huolta siitä, että vaihtelet seisomisen ja istumisen välillä, parannat sekä aineenvaihduntaa että veren sokeri- ja rasva-arvoja. Vaihtelu virkistää myös verenkiertoa aivoissa, jolloin tunnet olosi virkeämmäksi ja energisemmäksi. Suositus on, että jokaista työtuntia kohti tulisi seistä noin 15 minuuttia – siis yhteensä pari tuntia työpäivän aikana.

Seistessäkin olisi hyvä vaihtaa asentoa silloin tällöin. Nivelille muodostuvaa painetta vähennät kätevästi työpistematolla. Voit myös koettaa tasapainolautaa, jolloin lihakset saavat kuin huomaamatta lisätyötä. Eikä kahvinkeittiminen sijoittaminen pienen kävelymatkan päähän ole yhtään hullumpi idea – mennessäsi hakemaan kupillista voit laittaa veren kiertämään pyörittelemällä hartioitasi.

Korkeat korot tai aivan ohutpohjaiset kengät eivät ole seisomatyöhön se kaikkein paras kenkävalinta. Muutaman sentin korko on optimaalinen, jolloin kanta nousee hieman korkeammalle kuin varpaat. Voit vaikka hankkia mukavat ergonomiset työkengät, jotka on helppo sujauttaa työpisteellä jalkaan.

Mikäli sinulla on niska-hartiasärkyjä sähköpöydästä huolimatta, varmista ettet nojaa huomaamattasi pöytään, vaan pidä ryhti suorana koko ajan. Jos huomaat jännittäväsi hartioita, pöytä saattaa olla hieman liian korkealla.

Näillä ohjeilla ergonomia kuntoon >>


HYVÄ ERGONOMIA ON SUUNNITTELUN TULOS

Kotimainen Hexaplan on yksi Suomen johtavia työympäristöjen kalustamisratkaisuihin erikoistuneita yrityksiä. Tavoitteemme on tehdä jokaisesta suomalaisesta toimistosta toimiva, tyylikäs ja ergonominen.

Meiltä saat asiantuntevan palvelun suunnittelusta toteutukseen asti. Tuotteiden tilaaminen on helppoa, sillä verkkokauppamme on avoinna vuorokauden ympäri. Hoidamme myös kuljetukset, asennuksen sekä vanhojen kalusteiden kierrätyksen.

Hexaplanilta löydät avun jumittavaan niskaan. Tervetuloa!

TUTUSTU JA OSTA OMA PÖYTÄSI NYT!